понеділок, 6 березня 2017 р.

Майстер-клас

Інтеактивні методи навчання на уроці англійської мови


Реформа освіти на засадах гуманістичного навчання потребує перебудови алгоритму стосунків «вчитель-учень» і стилю взаємодії з учнями. Основними рисами  стосунків вчителя з учнями  мають стати відкритість, щирість, довіра, розуміння, віра в здібності і можливості учня, повага до особистості. Реформа навчання також потребує перебудови особистісних настанов вчителя, які реалізуються в ході його взаємодії з учнями.
Основними принципами роботи вчителя мають стати відкритість, здатність вільно висловлювати думки, бачення внутрішнього світу та мотивів поведінки кожного учня.
І в цьому вчителю допомагає інтерактивне навчання.
         Інтерактивна взаємодія характеризується високим показником інтенсивності спілкування учасників, їх прямою комунікацією, зміною використаних прийомів та форм спілкування, що допомагає урізноманітнити сприйняття інформації, тим самим, покращуючи її засвоєння.
         Використання інтерактивних методів навчання спонукає не лише студента, але й викладача до постійної творчості, сприяє розвитку педагогічних здібностей, орієнтує на пошук унікальних якостей студентів, особливостей їх мислення

          Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної активної взаємодії усіх учнів. Це –
співнавчання, взаємонавчання, де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами  навчання.
На своїх уроках для організації навчальної діяльності учнів я використовую фронтальні форми роботи. Це передбачає навчання  однією людиною  ( здебільшого вчителем) групи учнів або цілого класу. За такої організації навчальної діяльності кількість слухачів завжди переважає кількість тих, хто говорить. Всі учні в кожен момент часу працюють разом чи індивідуально  над одним завданням  із подальшим контролем результатів.
 Одним з прийомів, який я часто використовую на уроках є Мікрофон.
        
          Технологія Мікрофон надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку чи позицію. Роботу потрібно організувати таким чином:

Поставити питання перед класом, запропонувати класу якійсь предмет
( ручку, олівець тощо), який виконуватиме роль уявного мікрофону. Учні передаватимуть його один одному по черзі, беручи слово. Слово потрібно надавати тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон. Учні повинні говорити лаконічно й швидко. Вчитель не коментує і не оцінює надані відповіді.



         Прийом  Незакінчені речення  я часто поєдную із мікрофоном. Він дає змoгу ґрунтовніше працювати над формою висловлювання власних ідей, порівнювати їх з іншими. Робота за такою метoдикою дає учням можливість долати стереотипи, вільніше висловлюватися стосовно запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити стисло, але по суті й переконливо.
Визначивши тему, з якої учні будуть висловлюватися, використовуючи уявний мікрофон, учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчувати його Кожен наступний учасник обговорення має починати свій виступ із запропонованої формули. Учасники працюють із відкритими реченнями.

Наприклад:
The most important thing is….
I think this information is …
I’d like to…

При вивченні теми “ The Attractions of the USA” ці два прийоми були успішно застосовані.



Фрагмент уроку:
 discussing the problem, using the microphone.

T. In one of your outlines there is a point “Attractions of the USA
You can see a microphone in my hand. I am asking you one question “What place in the USA would you like to visit? Why does it attract you?”
The one whom I give the microphone starts answering and then passes it to anybody of you.

Ps. Answer the question one by one, beginning with the words: “ I would like to visit…”




Прийом   Мозковий штурм спонукає учнів виявляти уяву і творчість, уможливлює вільне висловлювання ними власних думок.  Мета мозкового штурму чи „мозкової атаки” полягає у збиранні якомога більшої кількості ідей щодо проблеми від усіх учнів упродовж обмеженого часу.

Після презентації проблеми й чіткого формулювання проблемного питання ( його краще записати на дошці) вчитель пропонує всім учням висловити ідеї, коментарі, навести фрази чи слова, пов’язані з цією проблемою. Вчитель записує усі пропозиції на дошці чи на великому аркуші паперу в порядку їх виголошення без зауважень, коментарів чи запитань. Необхідно заохочувати всіх учнів до висування якомога більшої кількості ідей.

            Так , при вивченні теми «Disasters, Accidents and Feelings» цей прийом був використаний  під час роботи з лексикою:


T. You are given 10 sentences with gaps and a list of words, your task is to fill in the right word (ex.8, p.20)
Ps.  do the exercise in closed pairs. They can look up any unknown word in their dictionaries. They read out their completed sentences.

T. Now, match the sentences to the headlines in ex.7

T. Well done. Close your books and say as many words as possible, related to  accidents or disasters.

         При вивченні теми «Constitution of Ukraine» учні із задоволенням виконують таке завдання, як «   What words came to your mind when you hear the word leader». Називаються такі якості як ‘initiator’, ‘honest’, ‘sociable’, ‘just’, ‘educated’.   Далі учням пропонується обговорити в групах і визначити які риси на їхню думку, повинні бути притаманні лідеру в першу чергу. Кожна група аргументує свою думку.  Наприклад,  “ Our group thinks that a leader should be initiative first of all, because the meaning of the word leader is a person who guides or directs a group, movement, etc. Secondly, a leader must be honest, otherwise people won’t trust him.  Thirdly, a leader should be a sociable person, because he interacts with people”

        Метод Навчаючись – вчуся використовують при узагальнені й повторенні вивченого. Він дає змогу брати участь у передачі своїх знань однокласникам, а також викликає певні питання і підвищує інтерес до навчання.

         Вчителю необхідно підготувати картки, з фактами що стосуються теми уроку - по одній на кожного учня. Упродовж кількох хвилин учні читають інформацію по картці. Потім вони починають ходити по класу і знайомити зі своєю інформацією однокласників.

         Учень може одночасно говорити тільки з кимсь одним. Завдання полягає у тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. За відведений час треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повнішої інформації. Коли учні завершать цю вправу, вчитель може запропонувати їм розповісти, відтворити отриману інформацію

        Наступний прийом, який я використовую у своїй роботі є Пошук партнера для бесіди. Вчитель готує картки з інформацією та завданням, яке змушує учня шукати продовження або підтвердження цієї інформації, а іноді і відповіді.
         Так, наприклад, при вивченні теми «The USA. The Land and Its People»     учням пропонувалося таке завдання:

  T. At the previous lesson some pupils got the cards with the task to find information about people of different nationalities that live in the USA. The rest of the pupils are getting cards now with the task to find the representative of the nationality which is pointed in the card and to get as much information as possible

Ps. Look for their partners. Then they make up dialogues and dramatize them.

       Мені подобається прийом  « Find someone who…»  . Учні ходять по класу, ставлячи питання своїм однокласникам для пошуку певної інформації. Після цього вони порівнюють відповіді зі своїм партнером і розповідають про що вони дізналися.

. 
У пригоді можуть стати такі прийоми як:
Me/not me
Example topic: Food and drink
Учні створюють таблицю на дві категорії. Вчитель читає список продуктів та напоїв. Учні записують слова в одну з категорій  таблиці, в залежності від  їх смаків. Потім вони порівнюють свої відповіді в парах або в групах, щоб побачити чи співпадають їх смаки.
What are they saying?
На дошці прикріпляються картинки з різними особами з «speech bubble» для кожної особи. Учні придумують, що кажуть люди на картинках та записують у «speech bubble».
 
Example topic: the royal family 
Me and my partner questions
Example topic: hobbies and interests
Вчитель складає декілька питань або тверджень до теми. Учні спочатку відповідають про себе. Потім вони запитують двох або більше своїх однокласників та розповідають про здобуту інформацію. Також вони можуть спочатку передбачити відповіді однокласників, а потім переконатися чи були вони праві.
Slow reveal
Вчитель малює на дошці тільки лінію. Учні повинні здогадатися,що це таке. Вчитель добавляє ще одну лінію та спонукає учнів до творчого мислення. Так продовжується, поки учні не здогадаються про що іде мова. За допомогою цього прийому можна вводити нову тему.
 Example topic: Castles in Britain
Роботу в парах, групах, пошукову роботу я також організую за допомогою Карток.
18 карток  по якийсь темі розташовані на одному листі. Вчитель, якщо хоче, може їх розрізати  та використовувати їх у різних комбінаціях та видах роботи з усного та письмового мовлення. Для прикладу візьмемо картки з теми English.  На картках записані різні питання,завдання та вправи.

У своїй роботі я інколи використовую гру для закріплення матеріалу.    Цікава гра підвищує рівень активності студента, і він може вирішити більш складну задачу, ніж на звичайному занятті. Але це не свідчить про те що всі заняття повинні проходити в формі гри. Гра  –  це тільки один з методів, і вона дає гарні результати тільки у поєднанні з іншими: аудіюванням, бесідами, читанням та іншими.
Наприклад , для тренування та закріплення граматичної теми  Reported Speech,я  пропоную учням гру What did you say?
Ця гра не тільки тренує учнів правильно використовувати непряму мову, але і спонукає їх говорити про різні аспекти життя.
Другий приклад гри – навчити учнів правильно вживати ідіоми. Гра називається Secret Mission.
Учням роздаються різні завдання, пов’язанні з вживанням ідіом,які вони повинні виконувати на протязі  уроку .
Гра – цікава та весела.    
 Поряд з інтерактивними технологіями значну увагу я приділяю використанню проектних технологій у навчальному процесі. Адже проект – цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини.
Робота над проектом включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу над планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту. Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
                                                        




Немає коментарів:

Дописати коментар